SEO en SEA

De voordelen en nadelen van SEO en SEA

Online marketing is een breed begrip en SEO en SEA zijn hier belangrijke onderdelen van.Ik hoor regelmatig van ondernemers dat zij behoefte hebben aan online marketing of gaat ‘iets’ mee willen doen. Het groeien van een onderneming gaat vaak samen met een investering en daarbij is het belangrijk om te weten wat de investering oplevert. Daarbij speelt de termijn vaak ook een rol en of het doel geldt voor een korte en lange termijn. Die verschillen passen ook bij SEO en SEA, twee verschillende technieken met beiden hetzelfde doel; zichtbaar worden in Google waarmee de omzet groeit.Naast Google zijn er ook andere zoekmachines zoals Yahoo! en Bing, maar aangezien 92% van de Nederlanders hoofdzakelijk Google gebruikt wordt daarop de focus gelegd in dit artikel.

Om een helder beeld te geven heb ik SEO en SEA kort beschreven en de voor- en nadelen per kanaal benoemd.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) -in het Nederlands ‘Zoekmachine Adverteren’ gaat over de de organische resultaten in de zoekmachines. Organische resultaten zijn de onbetaalde websites die je ziet wanneer je een zoekopdracht doet. Wanneer er geadverteerd wordt op een zoekterm staan de advertenties meestal boven en onder de organische resultaten.

De voordelen van SEO

Je trekt jouw doelgroep naar je website wanneer ze op zoek zijn naar jouw aanbod

Langdurig resultaat
Zichtbaarheid in Google biedt vertrouwen aan nieuwe klanten
Geen kosten per bezoeker
Alle resultaten zijn meetbaar
Lokale vindbaarheid kan versterkt worden

De nadelen van SEO

SEO is tijdrovend
Er zijn geen garanties vanuit Google
Goede resultaten halen is een complex proces
Er moet regelmatig tijd aan besteed worden

Wat is SEA?

Search Engine Advertising (SEA) -in het Nederlands ‘Zoekmachine Adverteren’- is het adverteren in de zoekmachines. Het advertentieprogramma van Google heet Google Ads (voorheen Adwords). Bij de meeste zoektermen in Google zijn de eerste resultaten een advertentie.

De voordelen van SEA

De zoektermen waar je op gevonden wilt worden kan je zelf exact bepalen
De advertentie kan je zelf invullen, een adverteerder bepaald welke informatie hij wilt laten zien
Je kunt zelf de locaties waar je advertentie vertoond worden bepalen
Je betaalt alleen bij een klik (dus geïnteresseerde zoeker) op de advertentie
De demografie kan je zelf bepalen
Je stelt een bod per klik op de advertentie in
Het budget per dag/week/maand kan worden ingesteld
Het is mogelijk om sitelinkjes naar andere belangrijke pagina’s te tonen.

De nadelen van SEA

Als het advertentiebudget op is wordt er geen advertentie meer vertoond (en verdwijnt die positie in de zoekmachine)
Het klikbedrag wordt bepaald door jouw doelen en het bedrag dat jouw concurrentie op de veiling biedt. Er is behoorlijk wat kennis nodig om effectieve campagnes te draaien.
Wanneer de juiste instellingen niet worden toegepast kunnen de kosten oplopen zonder dat het doel bereikt wordt.

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Ik vertel je graag welke strategie voor jouw onderneming het handigst is.

1 + 1 = ?