SEO copywriting
SEO copywriting is de term die gebruikt wordt voor het schrijven van webteksten die goed gevonden worden in de organische resultaten van de zoekmachines. Het doel van deze teksten is de websitebezoekers en lezers te informeren.
Het principe hiervan is simpel; een zoekmachine zoals google heeft als doel om alle gebruikers zo snel mogelijk van betrouwbare informatie te voorzien. Immers, iedereen die een zoekmachine gebruikt heeft in eerste instantie een vraag of probleem en wil daar een antwoord op. Om de vraag van een gebruiker te beantwoorden laat de zoekmachine een aantal resultaten zien waarvan hij denkt dat daar informatie staat die de vraag beantwoordt. In het geval van Google gebeurt dat op basis van hun algoritme, de zogenaamde ‘Googlebot’. De Googlebot scrollt over een pagina om daarmee de inhoud te bekijken.
Informatieve SEO copywriting
De pagina moet informatief zijn en hiermee één of meerdere vragen beantwoorden.
Over het algemeen is een pagina bij meerdere zoektermen zichtbaar tussen de resultaten van een zoekmachine. Er zijn meerdere softwares waarmee te zien is op welke termen en posities een website of pagina te zien is in een zoekmachine. AHrefs, MOZ en SEO Powersuite zijn veelgebruikte softwares. Webteksten die goed vindbaar zijn in de zoekmachine hebben vaak een duidelijke inhoud en overzichtelijke indeling.
Het onderwerp van de pagina wordt uitgelegd, besproken en nader toegelicht. Deze toelichting kan zijn aan de hand van een onderzoek, bevindingen of extra informatie over het onderwerp. De lengte van de tekst is afhankelijk van het doel van de pagina. Het doel is vaak het delen van informatie en de complexiteit hiervan heeft een grote invloed op de lengte van de pagina. De vraag ‘Hoe oud is de president van Amerika?’ kan beantwoord worden in één zin. De vraag ‘Wie is de president van Amerika?’ kan beantwoord worden in één zin en het antwoord kan uitgebreid worden met informatie over de achtergrond van de president; zijn politieke voorkeur, zijn familie, zijn geschiedenis, zijn voorgangers en nog veel meer. Zo’n pagina met meer aansluitende informatie zal hoogstwaarschijnlijk beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Het invullen van de titel en metabeschrijving speelt een grote rol; deze moet aansluiten op de inhoud van de pagina en aantrekkelijk zijn om op te klikken.
SEO copywriting voor lokale vindbaarheid
Voor ondernemingen die hoofdzakelijk in een bepaalde regio werken is het verstandig om landingspagina’s te schrijven voor specifieke locaties. Voordat locaties gekozen worden is het raadzaam wat het zoekvolume binnen- en naar een locatie is. Voor een onderneming die gevestigd is in een stad is het raadzaam om pagina’s te schrijven voor de omliggende dorpen. Een advocatenkantoor dat gevestigd is in Haarlem kan pagina’s plaatsen over ‘Advocatenkantoor Velsen’, ‘Strafrechtadvocaat Heemstede’ en ‘Erfrechtadvocaat Bloemendaal’. Hiermee zullen deze pagina’s in de resultaten van een zoekmachine te zien zijn bij zoekopdrachten vanuit locatie A naar locatie B; Iemand die vanuit Utrecht op zoek is naar een advocatenkantoor in Velsen en bij zoekopdrachten vanuit een locatie; iemand die vanuit Bloemendaal zoekt naar een Erfrechtadvocaat.
Een SEO vriendelijke webtekst moet dus aan de volgende eisen voldoen:
- Het moet relevante informatie delen over het onderwerp
- Het moet een zoekvraag beantwoorden
- Het moet gericht zijn op de lezers
- De titel en metabeschrijving moet aansluiten op de inhoud van de pagina