8 SEO tips voor elke website
Google is met stip de meest gebruikte zoekmachine in Nederland.
In het eerste kwartaal had Google een marktaandeel van 89,33% op desktop, 98,80% op de smartphone en 97,83% op de tablet. Hiermee heeft Google nog steeds een ruime voorsprong op Bing, en Yahoo! Met wereldwijd zo’n 40.000 zoekopdrachten per seconde is het logisch dat steeds meer ondernemingen de kracht van online inzien.Dat is ook de reden dat er maandelijks 480 keer naar ‘hoger in google’, 1600 keer naar ‘zoekmachine optimalisatie’ en 880 keer naar ‘seo optimalisatie’ wordt gezocht.
Er zijn talloze ondernemingen die dit werk uit handen kunnen nemen, maar als je dit graag zelf wilt uitvoeren of wilt leren begrijpen zijn hier 8 SEO tips waar je zelf mee kunt starten.
SEO tip #1
Zorg ervoor dat de techniek van de website in orde is.
Is de content goed toegevoegd, is de website snel genoeg, zijn de juiste titels toegevoegd? De techniek van een website bevat vele aspecten en het is per cms afhankelijk. Als je een website hebt laten bouwen en zelf beperkte kennis hebt s het mogelijk om een website te laten testen. Dit rapport kan je bespreken met de bouwer om zo de technische fouten op te lossen. Hier kan je een technische SEO analyse laten maken.
SEO tip #2
Gebruik een ssl certificaat voor het beschermen van de klanten.
Een ssl certificaat kan je eenvoudig aanschaffen. Als je dit liever uitbesteed raad ik je aan om dit bij newgreen te doen; daar ben ik zelf erg tevreden over. Met een ssl certificaat worden je gegevens versleuteld verzonden en zijn ze beschermd tegen hackers. Deze ‘Secure Sockets Layer’ plaatst een beveiligde laag tussen de browser van je bezoeker en de server waar de website gehost wordt.
Google hecht veel waarde aan beveiligde websites en heeft al eerder aangegeven dat het ssl-certificaat een rol gaat spelen in de ranking in Google. Daarnaast geeft Google een waarschuwing aan haar gebruikers wanneer er onbeveiligde websites in de zoekresultaten staan.
SEO tip #3
Zorg voor een mobielvriendelijk design.
Google heeft op 26 maart 2018 aangegeven dat zij na 1,5 jaar tests te hebben gedraaid, te gaan starten met een waardeoordeel over de mobiele versie van een website. Meer dan 97% van de Nederlanders gebruikt hoofdzakelijk de zoekmachine van Google op een mobiel apparaat. Voor de gebruikerservaring is het daarom al verstandig om ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is op mobiele apparaten. Daarnaast geeft Google aan dat een mobiel design een rankingsfactor wordt en dus invloed heeft op de positie in Google.
SEO tip #4
Voeg zoektermen toe aan de content over de diensten.
Aan de hand van de keywordplanner van Google is het mogelijk om te zien hoe vaak er gezocht wordt naar bepaalde termen. Met deze kennis is het mogelijk op de webteksten en landingspagina’s van een website aan te passen aan de informatie die potentiële klanten en gebruikers zoeken. Hiermee kan hun zoekvraag beantwoord worden met de content die een site aanbied. Als organisatie speel je hier op in door zo veel mogelijk kennis te delen waardoor de website op veel zoektermen goed vindbaar is en daarmee regelmatig nieuwe leads genereert. Ondernemers besteden het schrijven landingspagina’s vaak uit aan bureaus die zich bezig houden met SEO copywriting om het zeker van te zijn dat hun pagina’s goed vindbaar zijn in de zoekmachine.
SEO tip #5
Plaats interne links naar de landingspagina’s.
Veel diensten sluiten op elkaar aan of hebben op een andere wijze een verband. Het is zinvol om interne links te plaatsen om je bezoekers te laten zien welke diensten je nog meer aanbiedt. Hiermee kan je hen overtuigen met je totaalpakket aan diensten en het tonen van je kennis door meerdere onderwerpen te bespreken. Als een website interne links bevat is het voor Google eenvoudiger om te identificeren wat de structuur van de website is. Hier vind je hoe je erachter komt hoe de interne linkstructuur van jouw site eruit ziet.
Zorg ervoor dat je categoriepagina’s vanaf de homepage te bereiken zijn en de belangrijkste pagina’s binnen enkele klikken van je homepage verwijderd zijn.
SEO tip #6
Optimaliseer de afbeeldingen op je pagina’s.
Afbeeldingen van diensten zijn gebruikelijk en helpen bij de uitleg van een dienst. Daarbij kunnen afbeeldingen pagina’s vrolijker, persoonlijker en op andere manieren aantrekkelijker maken. Door passende afbeeldingen toe te voegen aan een pagina kan een dienst beter worden uitgelegd. Afbeeldingen kunnen foto’s, infographics, tabellen of ander grafisch beeldmateriaal zijn. Over het algemeen hebben afbeeldingen een naam die niet verteld wat er op de afbeelding zichtbaar is. Iedereen die ooit een digitale camera heeft vastgehouden weet dat de naam van een foto vaak iets als ‘25353601.jpg’ is. In dit geval zegt dat naam van de foto niet wat er op de foto te zien is.
Op webpagina’s werkt dat hetzelfde; de afbeeldingen die je plaatst dienen een beschrijving te hebben die uitleggen wat er op de afbeelding zichtbaar is. Google kan (nog) geen afbeeldingen lezen maar kan wel de naam van een afbeelding lezen. In de zogeheten ‘alt-tekst’ kan je een beschrijving toevoegen. Een korte beschrijving is voldoende, één of twee woorden is genoeg.
SEO tip #7
Schrijf specifieke landingspagina’s voor de diensten.
Door per dienst een informatieve pagina te schrijven laat je aan je bezoekers zien wat je aanbod en specialiteit is. Daarnaast heeft het een groot effect op je vindbaarheid in de zoekmachines. Een eenvoudige voorbeeld is Wikipedia; bij een zoekopdracht als ‘marketing’ of ‘koffie’ staat Wikipedia bovenin de organische resultaten. Dat gebeurt bij veel termen aangezien Wikipedia als betrouwbare informatiebron wordt gezien en meer dan 4 miljoen pagina’s heeft. Google is in principe een machine die vraag en aanbod samenbrengt. De vraag van de gebruiker en het aanbod van andere websites dat zijn vraag kunnen beantwoorden.
Landingspagina’s worden gebruikt om net als Wikipedia zichtbaar te zijn in de organische resultaten. Het is verstandig om per dienst een aparte pagina te schrijven. Als deze pagina optimaal geschreven wordt zal hij geindexeerd worden door de zoekmachines en zichtbaar zijn tussen de resultaten. Over de lengte van de tekst zijn de meningen verdeeld. De één zweert bij teksten van 150-250 woorden.
Terwijl een ander schrijft dat langere teksten beter zijn, en dat een goede SEO tekst minstens 1000 tekens bevat.
De hoofdregel die aangehouden moet worden is dat de tekst informatief moet zijn en een vraag kan beantwoorden. Op de vraag ‘Wat is de leeftijd van onze koning?’ voldoet een kort antwoord, terwijl op de vraag ‘Hoe sluit ik mijn laptop aan op een extra scherm?’ een sluitend antwoord waarschijnlijk meer tekst bevat.
SEO tip #8
Laat externe links plaatsen naar de landingspagina’s.
‘Externe links’ zijn links die vanaf andere websites naar jouw website ‘linken’.
Iedere link telt als een soort stem. Des te meer stemmen een site of pagina heeft, des te hoger deze pagina gewaardeerd wordt door de zoekmachine van Google.
Het verkrijgen van links naar je website wordt ‘linkbuilding’ genoemd en deze term levert een hoop resultaten op in de zoekmachine. Diverse websites delen informatie over linkbuilding. ‘White hat linkbuilding’, ‘black hat linkbuilding’, ‘links kopen’, ‘ABC ruil’ en andere linkbuilding tactieken zijn termen waar veel over geschreven wordt.
De basis van linkbuilding is simpel en voor de meesten zelf uit te voeren.
Een paar acties waar iedere ondernemer mee kan beginnen zijn:
- Voeg je website toe aan bedrijvengidsen
- Stel binnen je netwerk de vraag om een verzoek van een linkruil. Je kan een aparte linkpagina op je website maken om hier de uitgaande links op te plaatsen.
- Check of eventuele organisaties die door je onderneming gesponsord worden een vermelding met link naar je website hebben geplaatst. Zo niet, vraag deze aan.