Adverteren in Google
Adverteren in Google is een onderdeel van Search Engine Advertising (SEA) en omvat alle vormen van betaald adverteren in de zoekmachine.
Het doel? Zoveel mogelijk clicks op je advertentie krijgen waarbij bezoekers je website bezoeken.
Bekende vormen van SEA zijn de Google Ads campagnes, maar je kunt ook denken aan adverteren op websites met teksten, afbeeldingen en video’s.
Allemaal bedoeld om meer relevante bezoekers naar je website te trekken!
De voordelen van Google Ads campagnes:
- Toont Google jouw advertentie bovenaan: clicks!
- Bepaal je zelf je advertentiebudget
- Kun je gericht adverteren in bepaalde steden zoals Amsterdam, Rotterdam etc.
- Bepaal je zelf de zoektermen waar je op gevonden wilt worden zoals bv. ‘Fietsenwinkel Alkmaar’
- Zet je heel gemakkelijk advertenties uit als acties of producten niet meer leverbaar zijn
Advertentiemogelijkheden in Google
GOOGLE ADS
Adverteren in Google kan met het advertentieprogramma van de zoekmachine; Google Ads. Als organisatie kan je Google Ads campagnes inzetten om leads, aankopen, views, downloads en telefoongesprekken te creëren. Het doel van de campagnes is afhankelijk van de branche, onderneming en fase van de business. Met het beschikbare budget en de veiling van Google Ads kan er een inschatting worden gemaakt hoeveel relevante bezoekers er naar uw website kunnen worden getrokken.
GOOGLE SEARCH campagne opzetten
Google Search advertenties zijn de meest gebruikte advertenties voor diensten en producten. Met deze advertenties is het mogelijk om een website bovenaan een pagina te tonen. Het is mogelijk om hier dienst- of productspecificaties in te vermelden. Prijzen, leveringstijden, kwaliteitsgaranties en andere USP’s kunnen hier vermeld worden.
GOOGLE SHOPPING
In Google Shopping staan advertenties waarmee afbeeldingen van producten zichtbaar zijn aan de bovenkant van een pagina in Google. Na het klikken op deze afbeelding kan een bezoeker dit product direct bestellen. Meerdere webshops kunnen hier met hetzelfde product adverteren, zelfs dezelfde afbeelding plaatsen is mogelijk.
GOOGLE DISPLAY ADVERTISING
Google Display Advertising wordt gebruikt om afbeeldingen of dynamische advertenties in banners te plaatsen op verschillende sites in het zoeknetwerk van Google. Dat kan op duizenden verschillende sites, op sites die aansluiten op uw dienst of product of op sites die door u worden uitgekozen. Hierbij heeft u de keuze om te betalen per vermelding of per klik.
ADVERTEREN OP YOUTUBE
Met videocampagnes is het mogelijk om video’s op verschillende sites en Youtubekanalen te tonen. Dat kan door middel van Instream video’s; deze verschijnen voor-, tijdens- of na een filmpje en zijn in de meeste gevallen na 5 seconden weg te klikken. Ook is het mogelijk om met Trueview video’s te adverteren.
De advertenties worden continue verbeterd om meer relevante bezoekers uit het budget te halen. Door te testen welke zoektermen het best converteren en het meeste opleveren kan er een strategie bepaald worden. Hiermee wordt uw budget optimaal gebruikt.
Waarom adverteren in Google?
Waar marketing gebruikt wordt om een behoefte te creëren is internetmarketing bedoeld om een behoefte te vervullen. De behoefte aan een nieuw product, een nieuwe dienst of nieuwe kennis wordt geprobeerd te vervullen door een oplossing te zoeken. Het zoeken gebeurt online. Een smartphone, tablet of computer bieden snel antwoord op elke vraag. Als ondernemer kan je meerdere vragen beantwoorden en daarmee behoeftes vervullen.
Denk aan iemand die een arbeidsconflict heeft met zijn baas en op zoek is naar een geschikte advocaat. Om er achter te komen of zijn probleem opgelost kan worden is hij op zoek naar specifieke informatie omtrent zijn probleem.
Er is een advocaat die uitgebreid een case over een arbeidsconflict heeft uitgewerkt op zijn site. Hiermee beantwoordt hij de vraag of het arbeidsconflict op te lossen is. Aangezien er hiermee een antwoord wordt gegeven op de vraag zal de webpagina met de beschreven case boven in Google verschijnen bij zoektermen als ‘hulp bij arbeidsconflict’ en ‘advocaat specialisme arbeidsconflict’. De zoeker en de advocaat vinden elkaar. Zo heeft de man met het arbeidsconflict de juiste hulp gevonden en de advocaat een nieuwe klant die hij kan helpen.