De zin en onzin van zoekwoordenonderzoeken

Je wilt dat je potentiële klanten jouw bedrijf online kunnen vinden. Voordat je jouw website daarop gaat inrichten, moet je natuurlijk wel weten welke zoektermen je doelgroep gebruikt. Een zoekwoordenonderzoek kan daarbij helpen. Maar hoe ga je precies te werk? En minstens net zo belangrijk: hoe niet? We nemen graag de zin en onzin van zoekwoordenonderzoeken met je door.

Wat staat er in een zoekwoordenonderzoek?

In een zoekwoordenonderzoek kun je zien hoeveel zoekopdrachten er voor een bepaalde zoekterm maandelijks worden uitgevoerd. De resultaten van een zoekwoordenonderzoek zijn dus een onmisbaar onderdeel voor het vaststellen van je contentstrategie. Je kunt zo eenvoudig vaststellen welke zoektermen het meest relevant zijn voor je doelgroep. Normaal gesproken zijn zoektermen met een hoog zoekvolume interessanter dan zoektermen met een lager zoekvolume, al kan het in sommige branches zo zijn dat specifieke longtails met een relatief laag zoekvolume goed converteren.

Ook interessant aan de zoekmodule van Google is dat de software desgewenst suggesties kan geven op basis van de zoekwoorden die je invoert. Deze feature kan je in aanraking brengen met goed scorende zoektermen waar je zelf niet op gekomen was, maar waar je wel extra klanten mee naar je website leidt. Neem alleen niet blind alle suggesties over, want niet iedere voorgestelde zoekterm is even relevant voor je bedrijf.

Zoekwoorden in jouw contentstrategie

Als bekend is welke zoektermen belangrijk zijn om in je content in te zetten, kunt je jouw contentstrategie gaan bepalen. Geef hierbij prioriteit aan teksten die aansluiten op het zoekgedrag van je doelgroep. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume of een hoge conversie krijgen voorrang en bij voorkeur een prominente plek binnen je website. Ook daarmee help je Google met het vaststellen van de relevantie van uw content. Merk je dat veel mensen zoeken op jouw product of dienst in combinatie met jouw regio? Pas daar dan uw content op aan en zorg voor een goede Google Maps-vermelding.

De don’ts van een zoekwoordenonderzoek

Nu we hebben stilgestaan bij de do’s van een zoekwoordenonderzoek, wijzen we je ook graag op de don’ts. Wees voorzichtig met je content volstoppen met goed scorende zoektermen. Natuurlijk zal een zoekterm vaak in de content staan als dit het hoofdonderwerp is, maar het zelflerende algoritme van Google wordt steeds scherper als het gaat om de relevantie van content. Content die overladen is met een bepaalde zoekterm wordt al snel bestraft met een lagere ranking, omdat Google het als een soort trucje ziet om de SEO-waarde van je site een boost te geven.

Daarnaast raden we aan om goed na te denken over het zoekgedrag van Google-gebruikers. Dit is vooral belangrijk bij zoektermen met verschillende betekenissen. Zie je bijvoorbeeld in de zoekresultaten dat de hoogste vermeldingen allemaal met de andere betekenis van het woord te maken hebben? Dan is het onwaarschijnlijk dat je daar nog tussen komt en kunt je je aandacht beter op andere zoektermen richten.

Hulp nodig met een zoekwoordenonderzoek?

Wij hebben ruime ervaring met het opstellen van zoekwoordenonderzoeken en het bepalen van contentstrategieën. Heb jij die ervaring niet? Dan helpen we je daar graag mee. Neem vandaag nog contact met ons op voor een afspraak.