10 tips voor lokale vindbaarheid
Ook voor lokale ondernemingen is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine van Google. Met het toenemend aantal webshops groeit ook de loyaliteit naar lokale ondernemers en winkeliers. Voor veel diensten wordt altijd een lokale partij gezocht, vanwege de betrouwbaarheid en snelheid van de diensten. Fysiotherapeuten, aannemers, websitebouwers en diëtisten worden regelmatig gezocht en men heeft de voorkeur om de hulp te zoeken bij een specialist uit de buurt.
Lokale vindbaarheid een perfect middel om maandelijks nieuwe klanten uit de omgeving aan te trekken. Lokale vindbaarheid is een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Door verschillende werkzaamheden voor- en op een website te doen kan de Google-positie van een website verbeteren.
Meer lokale klanten dankzij Google
Door de vragen van jouw doelgroep te beantwoorden zal jouw website vaker getoond worden in de zoekmachine. Vaak zijn diensten regio afhankelijk wat een lokale doelgroep heel interessant maakt. Wanneer jouw aanbod zichtbaar is in Google wanneer je doelgroep er naar zoekt, zullen de aanvragen toenemen. Uiteraard kan je SEO uitbesteden, maar als je het liever zelf wilt doen heb ik hier een aantal tips voor je.
Deze tips staan in willekeurige volgorde en zijn gemaakt aan de hand van de richtlijnen van Google en onze SEO ervaring.
Tip 1: Google mijn bedrijf pagina
Maak een Google mijn bedrijf pagina aan zodat je een extra vertoning kunt krijgen in de zoekresultaten. Vul de contactgegevens en openingstijden in zodat jouw doelgroep je eenvoudig kan bereiken. Door een Google mijn bedrijf pagina aan te maken heb je een kans op twee plekken (organisch en Maps) op de eerste pagina van Google.
Tip 2: Plaats extra informatie op je Google mijn bedrijf pagina
Breid de pagina uit met informatie zoals afbeeldingen, je logo, posts en links naar jouw nieuwste artikelen. Google waardeert jouw updates omdat je daarmee nieuwe informatie aanbiedt.
Tip 3: Stimuleer reviews op Google
Op je Google mijn bedrijf pagina zijn sterren zichtbaar die de mening van jouw klanten weergeven. Een grote hoeveelheid reviews geeft een betrouwbaar beeld aan nieuwe klanten. Vraag je (tevreden) klanten om een review achter te laten op je Google mijn bedrijf pagina. Hiermee stijgt de betrouwbaarheid van jouw organisatie en laat je aan Google zien dat jouw bedrijf ook online actief bezig is met zijn klanten. De reviews kan je stimuleren in een after sales mail of persoonlijk bericht. Eventueel kan je hier nog een beloning aan koppelen.
Tip 4: Plaats een 360-graden foto in jouw Google mijn bedrijf pagina
Met een 360 graden foto geef je de potentiële klanten een virtuele tour door jouw onderneming. Hierbij kunnen ze een goede indruk krijgen van het aanbod en de sfeer op jouw locatie. Daarnaast kan men via Google Maps een kijkje nemen in jouw pand. Door je deuren open te zetten wek je vertrouwen bij je doelgroep.
Tip 5: Titels en beschrijvingen invullen
Vul alle paginatitels en metabeschrijvingen in. In de meeste websitesytemen kan je dit eenvoudig aanpassen, voor WordPress websites is Yoast een goede optie. Door titels en beschrijvingen goed in te vullen geef je Google en je doelgroep een goede indruk van de informatie op je pagina. Door volledige en actuele informatie te plaatsen laat je aan je bezoekers en Google zien dat je actief bezig bent met het plaatsen van de juiste informatie.
Tip 6: Schrijf een locatiepagina voor elk aanbod
Als aanbieder van een dienst in een bepaalde regio wil je laten zien dat jouw doelgroep bij jou moet zijn voor een gepaste oplossing. Dat kan je doen door een pagina te plaatsen waarop aanbod en locatie beschreven worden. Denk daarbij aan een pagina voor een aannemer in Beverwijk, kapper in Alkmaar of fysiotherapeut in Castricum. Op deze manier laat je aan jouw doelgroep en de zoekmachine zien wat jij te bieden hebt.
Tip 7: Plaats Links in bedrijvengidsen
Meld je aan bij bedrijvengidsen voor een link naar jouw website. Een link naar jouw website kan worden gezien als een ‘stem’ of aanbeveling. Bedrijvengidsen geven een overzicht van aanbod binnen een regio. Hier kan je zelf alle informatie over jouw bedrijf beheren. Links zijn voor Google een waardevolle indicatie van de waarde van een website. Als een website veel verwijzingen krijgt over een bepaald onderwerp, dat geeft dat een sein van de waardevolle informatie en kennis die jouw bedrijf te bieden heeft.
Tip 8: Zorg voor lokale links
Kijk naar je huidige samenwerkingen van diensten die je biedt of afneemt. Werk je samen met een fysiotherapeut, een diëtist, masseur of leverancier van kleding en/of sportmateriaal? Plaats een link naar hun website en verzoek hen om een link naar jouw website te plaatsen. Lokale links geven een indruk van het gebied waarin je werkzaam bent.
Tip 9: Plaats adresgegevens op je website
Deze tip is niet te missen. Bijna iedere website heeft adresgegevens op zijn website staan. Door adresgegevens in de footer te plaatsen staat het adres op iedere pagina. Hiermee zorg je ervoor dat iedere dienst gekoppeld kan worden aan een locatie.
Tip 10: Blog over lokale events
Bloggen is sowieso een goed idee voor je organische vindbaarheid. Door te bloggen over lokale evenementen laat je zien dat je betrokken bent bij de regio. Dat is een positief signaal naar je doelgroep en geeft Google de indruk dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in de regio van jouw bedrijf. Zo kan je bloggen over markten, open dagen, sportwedstrijden en andere initiatieven.
Heb je ook de behoefte om lokaal beter vindbaar te worden en heb je hulp nodig bij het opstarten? Neem dan contact op via ons formulier. Wil je de organische vindbaarheid helemaal uitbesteden? Kijk dan even op ons SEO pagina voor meer informatie.